Géographie 2.0

Qualité des données OpenStreetMap


OpenStreetMap (OSM) fournit-il des données cartographiques comparables aux données « officielles » ? Grande question, pas nécessairement la plus importante, mais qui illustre à quel point la cartographie communautaire a sa place dans l’univers de la cartographie. Les cartographes communautaires produisent des données valables désormais comparables aux productions issues des institutions historiques.

Toutefois selon l’IGN, les données OSM sont de moindres qualités que les données BD TOPO mais restent suffisamment précises pour différentes applications (SAGEO 2009)[1].

Aujourd’hui, c’est le blog TransID qui revient sur le sujet avec une étude comparative entre OSM et TeleAtlas sur quelques villes allemandes. Sans grande surprise, les zones à forte densité urbaine sont extrêmement bien couvertes par OSM contrairement aux espaces ruraux. Résultat logique vu qu’il semble que les cartographes communautaires soient avant tout des urbains friands des technologies de géolocalisation.

Parallèlement à cette étude allemande il serait tout à fait intéressant d’élargir cette méthodologie à des pays pour lesquels les données cartographiques ne sont pas en libre accès ou des régions pour lesquelles il n’y a pas de données.

L’étude compare la quantité (pas la qualité) d’information dans les deux bases.

La comparaison est faite sur 3 zones différentes : toute l’Allemagne, 5 villes moyennes et 5 grandes villes. Elle porte aussi sur trois catégories de données : les données de voiries ou street network (en gros le nombre de km renseignés), les données de navigation automobiles ou Car Navigation Data (comme les sens uniques, les limitations de vitesses) et les données piétonnes ou Pedestrian Data comme les chemins non carrossables, les monuments…).

Les conclusions sont :

  • dans les grandes villes OSM est plus riche que TeleAtlas dans toutes les catégories,
  • la croissance d’OSM est extrêmement rapide, y compris dans les zones (villes moyennes) et dans les catégories (données de navigation routière) où OSM est moins performant que TeleAtlas.
  • Les disparités sont néanmoins importantes dans OSM et les zones peu denses restent insuffisamment couvertes.

Le tableau ci-dessous résume le match, pour ceux qui n’auraient pas envie de lire l’étude :

Comparaison OSM TeleAtlas d’après Dennis Zielstra, Alexander Zipf
Pays entier (Allemagne) 5 Villes Moyennes 5 Grandes Villes
Street Network TA meilleur qu’OSM OSM = TA OSM meilleur que TA
Car Navigation TA meilleur qu’OSM TA meilleur qu’OSM OSM=TA
Pedestrian TA meilleur qu’OSM OSM meilleur que TA TA meilleur qu’OSM

CONCLUSION AND FUTURE WORK

The results of this analysis have shown that the Web 2.0 movement in the field of freely available spatial data has been very active during the last couple of years. While the first VGI used to offer very basic information, such as geotags on Wikipedia articles, over time, projects like OpenStreetMap excelled due to its many members and could thus offer a complex diversity of spatial data. Thus the initial questions regarding the completeness of the German OpenStreetMap data in comparison to proprietary TeleAtlas MultiNet data were raised and answered. As the results of this paper have shown, there is still a very strong heterogeneity of the OpenStreetMap data in terms of their completeness. In all cities studied, the diversity of the freely available data is significantly higher between inner-city and rural areas, which can be explained by the presence of more active members on the project in the larger cities. Further tests showed that the completeness of the data is marked by strong differences between the large and medium-sized cities. By using a circular buffer method, a significant decrease in the data was observed as the distance from the city center increased. Further, the calculated difference maps, both in absolute and relative terms, were able to visualize the different concentrations of the data. Both datasets (and others such as Navteq etc.) offer, of course, a wider range of data types that are being investigated in further research work. As a result of the entire analysis, it can be noted that the VGI of the OpenStreetMap project can certainly offer a large amount of data. The theory developed by Goodchild about « Citizens as Sensors » (Goodchild, 2007) is well reflected in this project and demonstrates the potential that lies within OpenStreetMap if its current membership continues to stay active and new members can be gained. However, it is also clear that the freely available data provided is not yet a sufficient replacement for the proprietary TeleAtlas data for all types of applications – in particular, if a more consistent coverage in rural areas is needed. The usability of a dataset will always depend upon the usage needed and its characteristics with respect to completeness, accuracy, homogeneity, and other factors. If coverage is needed only in the densely populated urban areas of Germany (e.g., by regional traffic providers or logistics companies), OpenStreetMap may already be an interesting – and very cost-efficient – alternative to commercial datasets. But again this depends on the actual application. Of course, the professional data is not without faults, which can be read in many forums on the Internet, but the coverage of OpenStreetMap data in rural areas is too small to be a sophisticated alternative for any application. In larger cities, however, the data diversity is so rich that already projects that are based on proprietary data are being replaced with OpenStreetMap data. It remains to be seen whether the very good collection of data from OpenStreetMap in the major cities can also be transferred to the countryside to obtain even better results.

Source : TransID

Zielstra Dennis, Zipf Alexander (2010), « A Comparative Study of Proprietary Geodata and Volunteered Geographic Information for Germany »
University of Heidelberg (Germany), Department of Geography, Chair of Geoinformatics


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18 octobre 2010 - Posted by | Cartographie, Géographie, Neogeography, Usages, Web 2.0

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